>
Czerwca 13, 2025, 21:56:24 *
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
 
   Strona główna   Jak korzystać z Forum Szukaj Kalendarz Galeria Ekspertów Tagi Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Coaching  (Przeczytany 4439 razy)
: Coaching występuje w ośmiu głównych odmianach.
Kazimierz F. Nalepa
Kazimierz F. Nalepa
Moderator
Uczestnik
*
Offline Offline

Wiadomości: 2115



« : Stycznia 26, 2008, 23:17:14 »

Rodzaje coachingu

Coaching występuje w ośmiu głównych odmianach. Zakresy poszczególnych rodzajów coachingu silnie na siebie zachodzą jednak każdy z nich ma swoją wyraźną specyfikę i wymaga od coacha nieco innego doświadczenia oraz umiejętności.

1.   Business Coaching – Coaching biznesowy
         celem jest biznes, który klient robi lub ma zamiar robić
2.   Corporate Coaching – Coaching organizacyjny
         celem jest organizacja, jej funkcjonowanie i rozwój
3.   VIP Coaching – Coaching strategicznych osób
         praca nad realizacją celów tych osób, które są najważniejsze dla organizacji
4.   Executive Coaching – Coaching menedżerski
         zwiększanie efektywności działania kadry kierowniczej
5.   Expert coaching– Coaching specjalistyczny
         dotyczy wyodrębnionej dziedziny działalności, np. inwestowania na rynku wtórnym
6.   Performance Coaching – Coaching osiągnięć podwładnego
         coaching robiony przez przełożonego dla podwładnego
7.   Career Coaching – Coaching kariery zawodowej
         pomoc w realizacji kariery zawodowej
8.   Life coaching – Coaching życia
         praca nad  jakością całego życia klienta lub jego wyodrębnionego fragmentu.
Zajmujemy się powyższymi rodzajami coachingu - chętnych zapraszamy.
Zapisane

"Największym błędem człowieka jest to, że godzi się na zbyt mało" - Tomasz Merton
"Większość ludzi pracuje zbyt ciężko na zbyt małe rezultaty - czas to zmienić" - Kazimierz F. Nalepa
Kazimierz F. Nalepa
Kazimierz F. Nalepa
Moderator
Uczestnik
*
Offline Offline

Wiadomości: 2115



« Odpowiedz #1 : Maja 03, 2008, 10:03:49 »

Coaching a sprawa polska

Na portalu Forum rozwoju pojawił się bardzo ciekawy artykuł profesora Obłuja na temat coachingu w Polsce http://forumrozwoju.pl/index.php/Content/shownewanswer/091966ef058c838c.

Pozwoliłem sobie go skomentować:
Bardzo dobry artykuł - przyjemnie czytać:).
Jednak robiąc coaching dla wyższej kadry zarządzającej widzę sprawę mniej czarno. No trochę mniej ...

Autor trafnie określił dwa istotne powody oporu przed coachingiem:
1. obronna arogancja menadżerów
2. brak klimatu uczenia się w firmach
Do tego dodał bym od siebie:
3. unikanie uczciwej konfrontacji z sobą w kontekście zadań zawodowych
4. lęk przed zejściem z poziomu intelektu na poziom psychiki, emocji...
5. niedostatek odpowiednich biznesowych coachów, którzy byli by partnerem dyrektora, prezesa ...
6. brak odpowiednio licznych sukcesów VIP-ów, którzy je osiągnęli korzystając ze wsparcia coachów

Z mojej praktyki coacha wynika, że lwia część kadry kierowniczej korzysta (tak, część menadżerów korzysta z coachingu) z tej formy rozwoju swoich kompetencji pod wpływem silnego przymusu:
- sytuacyjnego (trudna sytuacja, lub powtarzający się wzór trudności)
- wewnętrznego (przeżywają trudne stany wewnętrzne).
Słowem przychodzą do coacha jak do dentysty z bolącym zębem. To nie jest jednak motywacja z najwyższej półki.

Elita (tych menadżerów jest mało) korzysta z coachingu nie dlatego, że czegoś im bardzo brakuje, ale dlatego, że chcą sięgnąć po inny pułap osiągnięć zaś sytuację mają dobrą, lub nawet bardzo dobrą. Słowem mają zasadniczo zdrowe zęby i do tego chcą mieć je zdrowe dłużej i na pewno. To jest bardzo wymagająca grupa osób i potrzebuje ona odpowiedniego dla siebie coacha.

Coach, który nie nadąża za klientem i nie rozumie go lepiej niż on sam siebie (w obszarze będącym przedmiotem coachingu oczywiście) jest dla klienta zagrożeniem i potencjalni klienci na coaching instynktownie to zagrożenie, na całe szczęście, wyczuwają.

I jeszcze jedna sprawa. W Polsce coaching dopiero się rodzi. Obecnie środowisko coachów dopiero zaczyna się organizować, tworzyć standardy zawodowe. Potrzebujemy trochę czasu na to, by omawiany tu sposób wsparcia rozwoju kompetencji kierowniczych (zwłaszcza menadżerów z najwyższego szczebla zarządzania) dotarł do szerszych kręgów menadżerskich nie tyle poprzez książki i artykuły co poprzez polecenia od kolegi (lub koleżanki), który już z coachingu skorzystał i jest zadowolony z rezultatów. Realne procesy są czasem silniejsze niż marketing i dlatego trzeba jeszcze trochę zaczekać. Zaś teza autora komentowanego artykułu, że coaching będzie wchodził z pewnymi oporami jest w pełni słuszna - ale to dobrze ...
Zapisane

"Największym błędem człowieka jest to, że godzi się na zbyt mało" - Tomasz Merton
"Większość ludzi pracuje zbyt ciężko na zbyt małe rezultaty - czas to zmienić" - Kazimierz F. Nalepa
Kazimierz F. Nalepa
Kazimierz F. Nalepa
Moderator
Uczestnik
*
Offline Offline

Wiadomości: 2115



« Odpowiedz #2 : Maja 03, 2008, 10:07:56 »

Coaching doda ci skrzydeł

Coaching jest młodym i dynamicznie rozwijającym się sposobem zwiększania wartościowych rezultatów u klienta. Chartered Institute of Personnel & Development (CIPD) podał do wiadomości, że 85% firm w Wielkiej Brytanii korzystało już z tej formy biznesowego wsparcia.

W coachingu biznesowym klient ma do swojej dyspozycji osobistego trenera (coacha),  który dba o szybszy rozwój tych umiejętności i nastawień, które dają największy przyrost skuteczności
w prowadzeniu własnego  biznesu.

Coaching ma kilka ograniczeń skuteczności:
1.   kwalifikacje coacha – w coachingu biznesowym sprawdzają się tylko najlepsi trenerzy
2.   świadomość właściciela biznesu:
         -   „już jestem SUPER - już wszystko umiem i wiem”
         -   „wolę się samodzielnie doskonalić biznesowo – to wstyd żeby mnie, właściciela biznesu, ktoś   
             uczył, najwyżej moich ludzi, ale nie mnie!!!”
         -   „szkoda na to pieniędzy – wolę mieć lepszy samochód niż lepsze umiejętności biznesowe”
         -   …
3.   cena – korzystanie z coachingu biznesowego kosztuje, tak jak kosztuje dobry prawnik, dobry
         doradca finansowy czy zakup dobrej technologii.

Coaching pojawił się na rynku jako odpowiedź na silne potrzeby związane z przetrwaniem i wygrywaniem na coraz trudniejszym rynku. Tam, gdzie wyczerpano już proste rezerwy wzrostu siły firmy część graczy rynkowych sięga po własny biznesowy trening dostrzegając, że z osobistym trenerem biznesowym – coachem dużo szybciej podniosą swoje kluczowe umiejętności.

Tak, jak to obserwujemy w USA i rozwiniętych krajach europy, także i u nas właściciele firm i ich kluczowi ludzie zaczną coraz częściej sięgać po biznesowy Coaching. Ci którzy zrobią to szybciej (i lepiej!!!) wyprzedzą swoich konkurentów. Uważam też, że coaching dla szefów firm powinien być utrzymany w tajemnicy zgodnie ze znanym przysłowiem „ciszej idziesz - dalej zajdziesz”.

Coaching biznesowy  to metoda, za pomocą której rozwijane są te umiejętności i wiedza, które dają możliwie największy przyrost skuteczności w prowadzeniu własnego biznesu. Klientem jest tu właściciel firmy lub osoba, która jest przez niego wyznaczona do jej prowadzenia, czyli członek wyższej kadry menedżerskiej.

Coaching jest sposobem na znaczne przyspieszenie naturalnego biznesowego rozwoju i tylko wtedy ma sens!

Właściciele i wysokiej rangi menedżerowie nie są grupą osób najłatwiejszą do szkolenia. Na ogół sporo już wiedzą, umieją i sporo już osiągnęli, a przy tym bywają bardzo zajęci. Ranga spraw, którymi się zajmują najczęściej przekracza znaczenie zwykłych sesji coachingowych. Dodatkowo część współczesnych menedżerów jest doskonale wyedukowana, inna część uważa, że to raczej ich podwładni powinni się intensywnie szkolić, a nie oni sami. Ponadto nie wykształciła się jeszcze w Polsce moda na coaching dla VIP-ów.
Zapisane

"Największym błędem człowieka jest to, że godzi się na zbyt mało" - Tomasz Merton
"Większość ludzi pracuje zbyt ciężko na zbyt małe rezultaty - czas to zmienić" - Kazimierz F. Nalepa
Kazimierz F. Nalepa
Kazimierz F. Nalepa
Moderator
Uczestnik
*
Offline Offline

Wiadomości: 2115



« Odpowiedz #3 : Maja 03, 2008, 10:09:50 »

Podstawy skutecznego coachingu

Coaching jest oparty o partnerską relację pomiędzy szkolącym a szkolącym się. Obie strony są samodzielne i mają dopełniające się zasoby:
·   klient ma dużą gotowość do wejścia na wyższy poziom swoich umiejętności
·   coach umie zwiększyć precyzję wyboru potrzebnych umiejętności i tempo ich przyrostu.
Odpowiednio trafne połączenie tych zasobów daje efekt synergii, który powoduje, że właściciel/menedżer rozwija swoje możliwości w takim tempie i na takim poziomie, na jakie nie ma  szansy pracując samodzielnie.
   
Proces coachingowy  będzie skuteczny,  jeśli coach autentycznie, a nie tylko dla wynagrodzenia, zaangażuje się  we wspieranie osiągnięć, które są dla jego klienta ważne. To jest bardzo subtelny i jednocześnie bardzo ważny czynnik efektywności. Coach musi także  pragnąć wybitnych osiągnięć swojego klienta. Musi być „po jego stronie”.
   
Podstawą szybkiego i skutecznego rozwoju jest diagnoza. Uważam, że wchodzenie w coaching bez precyzyjnej diagnozy struktury możliwości i ograniczeń klienta jest ryzykiem i niepotrzebna stratą czasu. Podobnie jak z firmą, bez odpowiedniej wiedzy o tym jak ona naprawdę działa trudno jest skutecznie zwiększać jej możliwości.

Aby skutecznie rozwijać możliwości klienta trzeba bardzo trafnie rozpoznać jego możliwości, talenty i te ograniczenia, które warto przekroczyć. Największa sztuka jest określić optymalną drogę dalszego zawodowego rozwoju właściciela (menedżera). Dobra diagnoza ma jeszcze inne ważne funkcje:
·   stanowi podstawę do trafnego planowania ciągu działań rozwojowych,
·   znacznie zwiększa precyzję, z jaką klient myśli o swoich kompetencjach i dalszej możliwości
        rozwoju,
·   jest doskonałą podstawą do budowy zaufania między klientem a coachem.
   
Profesjonalny biznesowy coach musi:
·   doskonale znać i rozumieć działanie ludzkiej psychiki, gdyż tam właśnie zachodzą  zmiany, które
        powodują, że klient osiąga pożądane przez niego rezultaty.
·   lubić i rozumieć biznes wraz z jego wyraźna specyfiką celów, wartości i zachowań
·   umieć skutecznie uczyć zmiany kluczowych umiejętności i nastawień. Naprawdę dobry coach
        (podobnie jak wybitny trener sportowca) jest w stanie doprowadzić klienta do dużo większych
        osiągnięć niż sam osiągnął.

Równie ważna jest też dobra wzajemna relacja klient – coach.  Dobra relacja to znaczy jaka? Coach, jeśli ma być naprawdę skuteczny, musi być bardzo  konsekwentny, wymagający i szczery, a to wszystko powinno być oparte na autentycznej dbałości o szeroko i wąsko rozumiane dobro klienta. Aby to było możliwe, zarówno klient, jak i coach powinni się szanować i choć trochę lubić. To daje dobrą podstawę do efektywnej współpracy.

Coaching to metoda szybkiego wzrostu kluczowych umiejętności, w oparciu o osobistego trenera.


Zapisane

"Największym błędem człowieka jest to, że godzi się na zbyt mało" - Tomasz Merton
"Większość ludzi pracuje zbyt ciężko na zbyt małe rezultaty - czas to zmienić" - Kazimierz F. Nalepa
Tagi: coaching  rozwój  możliwości  biznes 
Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC | Sitemap Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!