Kompetencje i Relacje 003
Wracam do bardzo ciekawej uwagi: „O ile kompetencje merytoryczne weryfikowane są na studiach na rozmaitych egzaminach”. To bardzo dobrze, że ktoś poruszył ten temat. otóż gdyby:
- egzaminy odbywały się na sali sądowej i w rozmowach z klientem
- i oferowały wyczerpującą ilość i jakość przypadków do rozwiązania
to się zgadzam.
Chodzi o to, że egzaminy akademickie sprawdzają kompetencje prawnika w innych kontekstach niż te egzaminy, które serwuje prawnikowi życie zawodowe. Egzaminy na uczelni i aplikacja mają oczywiście sens i są bardzo potrzebne. Jednak jeśli zapomnimy, o tym jak inaczej będzie nas „egzaminowało” życie zawodowe to możemy napotkać wiele sytuacji, które nas zaskoczą.
O ile większość naszej kariery chcemy robić w środowisku akademickim to O.K. Różnice nie będą aż takie duże. Jednak jeśli nasze główne działania będą ukierunkowanie na pracę in hous-a lub będziemy się rozwijać w kancelarii do już będzie inaczej. A i kancelarie bywają różne i nieco różnymi zestawami kompetencji będziemy w nich wygrywać.
A teraz trochę o wiedzy i teorii. To wprowadzi więcej precyzji w nasze rozważania. Można mówić o następujących poziomach kompetencji prawnika:
- Teoria
- Refleksja
- Działanie
- Korzyści własne
- Korzyści szerszego kontekstu.
Ad. 1. Teoria
Na tym etapie znamy teorię. I ten etap bardzo dobrze testują różnego rodzaju egzaminy. Ci, którzy są biegli na tym poziomie bardzo dobrze je zdają. Dobrze znają Reguły, zasady, przepisy, wykładnie …
Ad. 2. Refleksja
Na tym etapie ludzie dokonują bardzo rzetelnej analizy tych konstrukcji teoretycznych, które poznali. Mają już swoje zdanie, swoje poglądy i potrafią je uzasadnić. Tutaj też tracą złudzenia, gdyż przenikają do istoty regulacji prawnych. Jeśli wykonają porządnie pracę na tym etapie, to wiedzą kogo przepisy faworyzują a kogo nie. Możliwe, że nawet wiedzą dlaczego?
O ile na poziomie teorii wiedzą gdzie są możliwe nieszczelności i furtki w przepisach gdyż się o nich dowiedzieli, to na poziomie refleksji odkryli to sami.
Ad. 3. Działanie
Na poziomie działania wiedza prawnicza jest używana w realnych kontekstach. To tutaj rzeczywistość testuje kompetencje prawnika. Tutaj wychodzimy z laboratorium i wkraczamy na poligon. Na tym etapie rozwoju kompetencji prawnik rozpoczyna swoją praktykę zawodową. Tutaj okazuje się jakie umiejętności, których nie uczą na uczelni, są mu jeszcze potrzebne.
Ad. 4. Korzyści własne
Na ty poziomie prawnik nie tylko wie, rozumie i umie, ale ma dzięki swoim kompetencjom to, na czym mu szczególnie zależy. Nie zawsze jest jednak tak, że im prawnik ma większe kompetencje prawnicze, tym więcej dostaje tych rezultatów, na których mu najbardziej zależy. W praktyce jest to bardziej złożona zależność niż na uczelni.
Na tym poziomie pojawiają się istotne dla prawnika korzyści. Mogą to być: satysfakcja z dobrze rozwiązanego problemu, wzrost pozycji w środowisku prawniczym, uznanie klientów, zarobki itp. Różni prawnicy cenią sobie różne wiązki rezultatów swoich działań. A nawet jeśli wiązki są podobne, to często różnią się one wagami, które określają nie tyle CO jest dla prawnika ważne ale NA ILE jest to ważne. Wagi dają radykalny wzrost precyzji w optymalizowaniu strategii działania.
Właściwy dla danego prawnika zestaw jego priorytetowych korzyści nazywam „kluczowymi kryteriami sukcesu”. Kiedy pracuję nad przyspieszeniem kariery danego prawnika (ale nie tylko prawnika), to możliwie wcześnie wspólnie ustalamy taki zestaw efektów, które są dla niego priorytetowe. I to jest podstawa do optymalizowania drogi dojścia do nich. Mamy w ten sposób docelowy model osiągnięć i sposób pomiaru postępów.
Ad. 4. Korzyści szerszego kontekstu
Na tym poziomie korzysta nie tylko prawnik ale także jego klienci a możliwe nawet, że jeszcze szerszy krąg odbiorców. Wiedza i kompetencje prawnika dają bardziej rozległe efekty.
W następnym wpisie wrócę to czterech pól matrycy z wpisu: Kompetencje i Relacje 001 i pokażę na planie matrycy kilka sylwetek prawników (oczywiście bez personaliów).
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.